tisdag 3 januari 2012

Smulpaj med saffran och äpple

Jag instämmer med Fröken Linda här nedan: Jag vill inte heller ta mig ur "saffransbubblan"- eller julbubblan, för den delen - riktigt ännu. På Fabrique i Stockholm stöter de saffranet till sina lussebullar i lite konjak. Inspirerad av det stötte jag mitt saffran till smulpajen med äpple i lite Calvados.

/Moster


150 g smör
2½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk calvados
0,5 g saffran

Sätt ugnen på 200 grader. Skär smöret i tärningar. Rör ut saffranet i calvadosen. Blanda med smör och övriga ingredienser och blanda till en smulig massa. Lägg hälften av smulorna i en pajform, ca 24 cm i diameter och platta till dem något.
Grädda i 6-7 minuter. Ta ut formen och gör sedan i ordning fyllningen.

Fyllning
4 äpplen
2 msk råsocker
½ tsk vaniljsocker
1 apelsin, finrivet skal och några droppar saft.

Skala och riv äpplena grovt. Blanda med övriga ingredienser. Fördela fyllningen i pajskalet. Strö resten av pajsmulorna över och platta till lite.
Grädda i 20-25 minuter.
Servera med vaniljglass eller lättvispad grädde


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar