tisdag 17 januari 2012

Porterstek

En gammal goding som jag alltid varit totalt såld på. Eller ja, det är såsen jag vill åt: på min tallrik simmar allt i den underbara såsen. Man kan inte få så mycket godare sås än den.

Jag har börjat falla tillbaka lite på det här med gammal hederlig husmanskost. Man behöver ju kanske inte äta mängder av allt utan hitta på nya ideer och byta ut vissa saker. På sista tiden har jag haft sån otrolig idétorka när det gäller allt som har med mat att göra. Hoppas att mitt driv ska komma tillbaka så jag kan börja pröva en massa nya saker.

/ Fröken Linda



Porterstek
4 port

1 kg benfri mörad högrev
33 cl porter eller mörk öl
1½ dl outspädd svart vinbärssaft
1 dl kenesisk soja
1 tsk timjan
5-6 st torkade enbär
5-6 st svartpepparkorn
2-3 st köttbuljongtärningar
2 korssade vitlöksklyftor
1 stor gul lök i klyftor

Sås
sky
mjöl och vatten

Blanda alla ingredienserna utom såsen i en gryta.
Se till så att köttet med en termometer får plats.
Koka upp. Sätt in köttermometern så att hela röret är inne.
Lägg ner köttet i grytan, sjud under lock tills termometern visar 75 grader ca 1-1½ tim.
Ta bort gryta och låt den stå från värmen med lock i 20 min.
Sila sedan skyn och red av med en toppredning (blanda mjöl och vatten slätt och häll i den kokande såsen).
Låt såsen koka i några minuter och skiva sedan köttet.
Serveras gärna med kokta grönsaker och potatis.

2 kommentarer:

  1. En klassisk söndagsstek som står sig. Lycka till med att hitta matdrivet igen!

    SvaraRadera
  2. Prova grädde i såsen som vi har, ännu godare mmm...

    SvaraRadera