måndag 2 januari 2012

Saffrans bullar med vanilj.

Julen är över och man börjar nu komma tillbaka till vardagen lite smått med ett nytt år och det innebär nya utmaningar och härliga möjligheter! Själv undrar jag som vanligt vart julen tog vägen..... Så än vill jag fortfarande leva kvar lite i gottandet.och jag är ett stort fan av saffran. Det är verkligen gott i nästan allt. Jag älskar helt vanliga bullar med saffran i och här kommer mitt bästa recept på mjölkfria saffransbullar.

Fröken Linda



Saffrans bullar med vanilj
ca 24 st

1g saffran
dl vatten
g färsk jäst
dl strösocker
tsk salt
mjukt smör
 ägg
1 vetemjöl special
smör, socker och vaniljsocker till utbakningen

        Smula ner jästen i en bunke och blanda med ljummet vatten, saffran, strösocker, salt, tärnat smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.
 Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 4 delar.
Kavla ut en del och smöra på hela degen, strö sedan över socker och vaniljsocker så det täcker degen.
Rulla ihop degen och lägg i formar eller direkt på bakplåtspapper.
Låt dem jäsa i cirka 20-30 minuter.
Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda bullarna i ugnen i 5-10 minuter, eller tills bullarna fått fin färg.

(Ett litet tips för att få bullarna höga och fina, låt dom jäsa och gräddas i en muffinsplåt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar