måndag 16 januari 2012

Totalt onödigt eller en fantastisk idé?

I affärens kyldiskar stötte jag nyligen på det här: Knäckta ägg på dunk... Något förbryllad läste jag att detta var perfekt till bak, pannkakor med mera och att ca 1 dl motsvarade 2 ägg. Måste erkänna att jag faktiskt inte riktigt inser förträffligheten med detta - har vi blivit så lata att vi inte orkar knäcka själva längre? Eller ökar "äggens" hållbarhet på det här viset - vilket ju kan locka "storhandlare"? Å andra sidan har ju vanliga ägg också rätt lång hållbarhet - om de är färska och förvaras på rätt sätt behöver de inte ens förvaras i kylskåpet har jag fått lära mig (men då behöver de "vändas på" lite då och då). ....

Lite större förståelse har jag för dunken brevid som bara innehåller vitan. Många som tränar använder ju äggvita i sina proteindrinkar och äter man inte ägg på annat sätt kan det ju (väl?) finnas viss ekonomi i att bara köpa vitan. Men helt övertygad är jag inte - är Ni?

/Moster

3 kommentarer:

  1. Håller med om att detta är en helt onödigt för oss konsumenter, men en superprodukt för bagaren, liten som stor.
    // Från en som köper in massor av Ägg om året, både flytande och bordsägg.

    SvaraRadera
  2. Detta är jättevanligt i Danmark och min kompis förstår inte varför det inte (har) funnits i Sverige.
    Orsaken det finns i Dk är att där är den "behandlad" dvs ingen risk för Salmonella.
    Håller dock med ovan !

    SvaraRadera
  3. A-ha! Jag visste väl att det fanns människor som var mer kunniga än jag "där ute". Stort tack, hälsar Moster

    SvaraRadera