söndag 23 oktober 2011

Mössens paradis...?

I avskedspresent av gamla kollegor tidigare höstas fick jag en flaska champagne och en låda ost, en vid första anblicken udda kombination. Osten kom från från ostimportören Wijnjas som har sin lagerlokal på Bergsgatan i Stockholm. Där kan osten köpas till grossistpris, dvs. en tryffelbrie kan alltså inhandlas till helt humana priser. Ett stenkast ("ostlängd"....?) därifrån, på Scheelegatan har Winjas också restaurang. Jag var där en gång på 1990-talet och åt en alldeles fantastisk ostbuffé, men sen har stället liksom fallit i glömska hos mig. Tills nyligen då jag hörde talas om Winjas fredagsmys: Varje fredag kl. 17-19 kan man få sig tre bitar ost till varje glas dryck. Personalen är fantastisk kunnig (särskilt sommelier'n), så oavsett om Du väljer champagne, portvin, äppelmust eller mineralvatten är ostarna väl utvalda för att passa med drycken. Till och med champagne, som var mitt första val för kvällen. Mycket gott och väl värt ett besök i höstmörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar