torsdag 27 oktober 2011

Fläskkarré "Pekinganke-style"

På en av restaurangerna jag jobbade på serverades både anka "peking-style" och mu shu-biff i världsklass. Båda rätterna serverades med pannkakor istället för ris och kan än idag få mig att börja dregla när jag tänker på dem. Säkert delvis eftersom restaurangen - i dess dåvarande form - gått i graven och de före detta ägarna idag gör andra saker än att laga mat.

Men så fick bloggen "Om jag var Din hemmafru" mig på andra tankar: man behöver ju inte göra enligt traditionens- och konstens alla regler. Det går att inspireras och göra enklare varianter på asiatisk mat - även utan wok! Så här kommer min variant - och vad jag hoppas är det bästa av två världar.
/Moster


För 4-6 personer

4 – 5 skivor välmarmorerad fläskkarré
1/2 dl kinesisk soja
en gnutta riven vitlök
1 litet knippe salladslök eller en bit purjolök
1 gurka
2 msk rostade sesamfrön
1 liten påse färska böngroddar
Hoisinsås
ca 20 pannkakor för Pekinganka.

Sätt ugnen på 175°C.
Banka ut karréskivorna så tunt som möjligt. Lägg dem på en bakpappersklädd långpanna. Riv lite vitlök och blanda med sojan. Droppa generöst med soja över köttet. Gnid in sojan i köttet, vänd och upprepa på andra sidan. Ugnsstek mitt i ugnen ca 60 minuter eller lite längre.
Strimla gurka och salladslök. "Snoppa" böngroddarna.
Skär köttet tunt, strö över sesamfrön, "ångkoka" pannkakorna i sin förpackning ett par minuter i mikron.
Ställ fram alltsammans och låt var och och först bre hoisinsås på en pannkaka, lägga på gurka, lök, groddar och kött, rulla ihop och njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar