tisdag 25 oktober 2011

Smördegsgömmor

De här förrättsgömmorna  bjöd jag på när jag för första gången bjöd min familj på middag efter att ha flyttat hemifrån. De händer att jag gör dem än idag - särskilt eftersom min man är väldigt förtjust i dem - och fortfarande är detta de enda gångerna vi har "mjukost" i vårt kylskåp. 
/Moster

Ps. Eftesom det är en rätt matig förrätt händer det att jag delar plattorna, dvs. så att receptet räcker för 8 personer. Men det händer också att vi gör dubbla portioner och serverar dem som "fredagsmysmiddag" med en sallad.

till 4 personer

4 frysta smördegsplattor
½ kg räkor med skal
125 g mjukost
½ dl hackad gräslök
1 knippe grön sparris eller ½ pkt fryst 
ägg till pensling

Tina plattorna och kalva ut dem på bredden till kvadrater. 
Skala räkorna och hacka dem grovt. Blanda dem med mjukost och gräslöken. Koka sparrisen ett par minuter och låt den rinna av. Dela dem i mindre bitar och fördela dem över plattorna. Klicka räksmet ovanpå och vik ihop degen till knyten. Nyp ihop och pensla skarvarna med uppvispat ägg. 
Lägg dem på en plåt och grädda i 225 grader i ca 15-20 minuter.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar