lördag 29 oktober 2011

Hallon och blåbärstårta

När mamma fyllde 40 år så fick jag göra hennes tårtor och det gjorde mig jätteglad. Eftersom jag inte hade all tid i världen mellan surdegsbaket och maten fick det bli färdigköpta tårtbottnar. Det går ju självklart lika bra. Härom veckan gjorde jag om tårtan till min sambo som skulle bjuda sina kollegor på fika. Han brukar säga att han inte gillar tårta, men att denna tårtan är speciell och jättegod. Tårtan blev en hit och jag är en erfarenhet rikare. / Fröken Linda



Hallon och blåbärstårta

1 paket tårtbottnar
1paket marängbottnar
1 påse marsansås
2 dl mjölk
5 dl grädde
 3 dl blåbär
2½ dl hallon

Blanda ihop marsanpulvret med mjölken så att det blir en vaniljkräm.
Vispa sedan grädden och blanda 2 dl av den färdigvispade grädden med 2dl blåbär och 2 dl hallon.
Lägg marsankrämen på bottenlagret och sedan gräddbalandningen på andra lagret.
lägg på locket och bred ut ett tunt lager med grädde på toppen.
Lägg en marängbotten på toppen och spritsa resterande grädde runt kanten på tårtan.
Ta de resternde bären och lägg på toppen av marängen.
Sen är tårtan klar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar