torsdag 13 oktober 2011

Jordärtskockssoppa med svamp

Jag fick lite smörstekt svamp över från pastarätten häromdagen. Först tänkte jag mig en omelette med svampstuvning, men så fick årstiden och vädret mig att tänka på soppa och rotfrukter. Så det blev jordärtskockssoppa toppad med svamp och en smörgås med västerbottenost till.

/Moster





1 påse ekologiska jordärtskockor, ca 500 g
2 schalottenlökar (1 vanlig gul funkar också fint)
1 dl vitt vin
5 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl grädde
salt och peppar
Smörstekta kantareller
finklippt persilja

Skala och skär skockorna i mindre bitar. Skala och hackla löken. Fräs löken i lite smör. Lägg i skockorna. Slå på vin och vatten och smula ner buljongtärningarna. Låt koka tills jordärtskockorna är mjuka, ca 15 minuter.
Rensa svampen under tiden och stek den gyllenbrun i smör. Klipp persiljan fint.
Mixa soppan slät med en stavmixer. Tillsätt grädden och koka upp. Smaka av med salt och peppar och servera soppan med svampfräset.

3 kommentarer:

  1. Jordärtskockssoppa är ju så ruggigt gott. Kan tänka mig att lite smörstekt svamp på toppen gjorde sig riktigt fint.

    SvaraRadera
  2. Denhär måste jag laga som förrätt

    SvaraRadera
  3. Absolut, den är perfekt som förrätt! Har serverat "smördegsstavar" till, dvs. ett par centimeter breda remsor av färdig smördeg som penslas med lite vispat ägg med lite riven ost (parmesan eller västerbotten)över och "vrids ihop" lite lätt innan de gräddas i ugnen. Både är smarrigt och ser lite festligt ut. /Moster

    SvaraRadera