söndag 10 mars 2013

Varm choklad för soliga och isiga dagar

Även om vi tycker det är dax för kylan och vintern att fara all världens kos, kan vi inte låta bli att njuta av skridskoturer soliga söndagar. För dottern är isen ny bekantskap för i år, för mig ett uppvaknande: jag vill minnas att jag var bra på det här, att jag med taggar på "konståkningsgrillorna" tog mig både baklänges och framlänges, gjorde små fina piruetter etc. Men efter att inte ha stått på ett par skridskor på Gud vet när hur länge insåg jag att det inte riktigt var som att cykla (dessutom blir vi väl fegare med åren, räddare för att ramla...). Så vi lär oss från början tillsammans, ungen och jag. Och tar med apelsinklyftor, varm choklad och bullar i ryggsäcken som härlig belöning efter ett par varv på sjön, idrottsplatsen eller någon av de spolade banorna i stan.

/Moster



Varm choklad till dotterns termos
5 dl mjölk (det händer att det blir 4 dl mjölk + 1 dl vispgrädde)
1 msk kakao
1-1,5 msk socker (ibland byter vi hälften mot kokossocker)
Rör ihop kakao och socker med lite av mjölken i en kastrull. Vispa ned resten av mjölken/grädden och värm. 
Ps. Det händer att vi plockar ner ett gäng minimarshmallows i "ryggan" oxå, ca 5-6 stycken brukar vara lagom till den här termossatsen. 


Varm choklad för vuxna chokladälskare
ca 5 dl mjölk 
1 msk kakao 
1 par rutor mörk 70% choklad
ca 2 msk farinsocker (eller 1,5 msk muscavadosocker)
4 cl mörk rom
Blanda kakao och socker med lite mjölk i en kastrull. Hacka chokladen i småbitar. Vispa ner resten av mjölken och värm tills chokladen smält. Blanda ner rom. 
Ps. dricks chokladen hemma är det snyggt med vispad grädde och liten riven choklad på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar