lördag 30 mars 2013

Recept på en riktig ölänning

Strax före påsk börjar mitt ölandshjärta bulta lite extra hårt. Så även i år. För det är med påsken Ölandsåret börjar. Och för att det är något visst med Öland på vårkanten, det är både "riktiga ölänningar" (med eller utan "koskräck") och "sommardito" överens om.  Det är nu vi vill öppna upp husen för sommaren, njuta av fågelsång och de där första solstrålarna som värmer så gott på husets läsida. Det är till påsken vill vi smaska i oss vårprimörer, stoppa i oss årets första korv från Rosas och avnjuta den där första fikakorgen någonstans på öns västra kust.

Bilden är lånad från Kaffestugan i Bödas Facebooksida

Men så blir det inte i år. Förutom att kylan bitit sig kvar även på den bästa av sommaröar, får vi skjuta upp vår Ölandspremiär av andra skäl och hålla tummarna hårt för att det alls blir någon Ölandsvår i år. Lite deppigt, men inte värre än att jag kan göra det bästa av situationen. Som till exempel att glupskt sluka "Ölandsmagazinet Vår" som damp ned i lådan häromdagen. I den läser jag bland annat att  den bok om mat, möten och miljöer på Öland jag sedan en tid hört talas upp nu släpps i dagarna. Mycket efterlängtat och nu högt upp på min "vill ha"-lista.

Fast... En invändning kan jag inte skaka av mig: - var det inte just den här boken som jag skulle ha skrivit.....?

/moster


Ps. Boken är skriven av Magnus Bremefors och Johan Marin och är den första av totalt fem planerade. Det ska bli oerhört spännande att läsa om en rad lokala matproducenter och Ölands matkulturhistoria. Men mest ser jag nog fram emot receptsamlingen som Ölandsmagazinet beskriver som "gedigen" och omfattar bokens sista trettio sidor. Mums för både tanke och själ, alltså!

Har försökt att googla fram en länk till boken, dvs. ge Er lite köpinformation, men hittar endast bloggen Ölandskokboken som Johan Marins dotter driver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar