fredag 15 februari 2013

Comfort food eller Jordärtskockssoppa med ost- och kavringsströssel?

Vad är egentligen "Comfort Food"? Någon som vet - egentligen....?

Konsulterar den allvetande "Google och konstaterar att svaren kan tolkas på en rad olika sätt.
Några resultat talar om "comfort food" som mat som tar dig tillbaka till barndomen (förutsatt att det varit en bra barndom som du verkligen vill minnas, så klart). I så fall torde "comfort food" vara i princip all mat som får dig att minnas en känsla. I mitt fall skull det vara allt från krusbärskräm och potatisplättar till pölsa, oxtunga och så'n där hemsk skinka i gelé i trekantiga burkar. Å hur gott det än är med krusbärskräm är inget av detta vad jag skulle vilja kalla "comfort food".

En annan sak med "comfort food" är att det ska vara gott. Fast ibland tycks det räcka med att själva tillagandet gör gott. För själen, typ. Eller välbefinnandet. Långkok. Köttgrytor. Söndagsstekar. Saker som sköter sig självt medan du tar ett bubbelbad, dricker ett glas vin eller myser under en filt i soffhörnet med en bra bok. Bullbak, kanske. Eller annat brödbak. Fast jag tror inte jag skulle kalla kanelbullar för "comfort food" heller.

Andra menar att "comfort food" är mat att äta när man är sjuk. Lättsmält, varmt och enkelt. Kycklingssoppa och tomatsoppa, om vi ska tro filmvärldens klyschor. Och hemlagat ska det vara. För det är väl ingen som säger "comfort food" och "halv-/helfabrikat" i samma mening? Ja, förutom i reklamsammanhang då. Och det för oss tillbaka till sjukdomstillståndet. Orkar vi verkligen bena ur en hel kyckling, koka egen fond etc. när vi är sjuka? Eller har alla någon som gör det åt en?

Jag letar vidare. "Comfort food". Tröstmat. Mat som skänker tröst. Tröstäta. Handlar det om att tröstäta behövs knappast någon särskild mat. "Anything goes", liksom. Ja, jo. Finns det extra godsaker i kylskåpet när suget sätter in går de ju åt först, särskilt nattetid (tänk sluten på Nigella Lawsons matprogram där hon i pyjamas/morgonrock smyger ner och tar en bit av den där delikata chokladtårtan).

Vilket för mig vidare till frågan om "Comfort Food" är det vi stoppar i oss när vi är nedstämda. Återigen hamnar jag i filmens värld: Glass. I stora mängder, direkt ur paketen. Men det skulle även kunna vara alla form av bakverk, godis och efterrätter. Så länge det innehåller en försvarlig mängd grädde, smör och socker.

Så vad blir då "summan av kardemumman"? Tja.... oklart.

Det enda jag vet är att jag just idag var i behov av all tröst jag kunde få. Grått och trist väder. Trött och sliten. Åsså tråkiga besked på det. Och då blev det först jordärtskockssoppa med ost- och kavringsströssel, ett recept jag hittade på Tasteline.com. Sen Hägendaz-glass med Bailey's smak. "Comfort food goes fredagsmys" - även om det inte precis är balsam för själen att skala jordärtskockor....

/Moster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar