fredag 23 mars 2012

Mandelmjöl

Såg Du veckans avsnitt av "Sveriges Mästerkock"? Det gjorde jag. Förutom att jag var grymt avundsjuk på att deltagarna fick visualisera sina kokboksidéer (jag vill oxå!), var jag också imponerad över resultatet i utslagstävlingen där det bakades "macaroons" (och nej, det blir inte "makaroner" på svenska - även om min 4-åring tycker om att kalla de små kakorna just det - det heter "makroner"). Visst, så där värst snygga kanske de inte blev. Men eftersom jag själv inte ens försökt eftersom jag hört hur himmelens svårt det är - och kanske för att jag har kakorna från Le Nôtre i Paris i färskt minne (se bilden nedan - tagen på familjen S balkong med "Elftetornet" i bakgrunden) - är jag ändå imponerad.

/Moster  

Ps. Vill Du ändå försöka, men har ingen lust att själv mala mandel till mjöl, kan jag tipsa om bageriet/caféet "La Petite France" som säljer små påsar mandelmjöl för 120 spänn. Fint som snus - å ingen möjlighet att skylla eventuella misslyckanden på mjölet. Vissa Konsum-butiker säljer också mandelmjöl - för ungefär halva den summan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar