måndag 12 mars 2012

Gulaschsoppa

Soppa har aldrig varit min favorit mat, jag har aldrigt tänkt på det som riktig mat. Men nu när jag blivit lite äldre så har jag ändrat uppfattning. Soppa kan vara väldigt mysigt och fräscht att äta och det känns oftast inte så fett heller. Så för ett tag sen bestämde jag och min kära mor oss för att laga lite soppa. Det blev en slags gulaschsoppa. Vi hade ett gott surdegsbröd och en vitlöksröra till. Det blev väldigt gott och kändes både fräscht och lätt.

/Fröken Linda

 Gulaschsoppa

4 pers

300 g köttfärs
1 chorizokorv
2 gula lökar
3 paprikor i olika färg
1/2 dl tomatpuré
1 tsk kummin
1 liter köttbuljong

Röra:
2 dl crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 hackad persilja


Skär korven i små bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och hacka paprikan. Bryn köttfärsen i smör i en gryta så att den blir smulig. Rör i korv, lök och paprika och låt det fräsa någon minut. Rör i tomatpuré och kummin. Häll på buljongen. Låt det koka 10-15 min. Smaksätt crème fraiche med vitlök och persilja. Servera köttfärssoppan i stora skålar och rör i vitlöksröran. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar