tisdag 29 januari 2013

Spaghetti Carbonara (nästan som syrrans..!)

Nyligen fick jag höra att jakten på den perfekta pastasåsen inte bara handlar om tomatsås och bolognese. Strävan efter en fulländad pastarätt gäller även Spaghetti Carbonara och därför måste det sägas: Min syrra gör en grym carbonara!

Och hur jag än försöker blir min aldrig riktigt lika god....

Till vardags använder jag vanligt bacon, men om jag vill "göra mig till lite" använder jag pancetta istället. Och ibland struntar jag i att blanda i hela ägget och serverar i stället med en "skål äggula" på tallriken. Det händer också att jag har lite finklippt persilja i såsen. Oavsett vilket är det perfekt snabbmat och en av dotterns favoriter (det sistnämnda har möjligen något med att hennes jämnåriga sommarflirt - jo, de är 5 år båda två - har det som favvisrätt....).

/Moster

Ps. jag gillar champinjoner, så jag brukar lägga till ett gäng i tunna skivor och ta mindre bacon istället. Men det gör man som man vill.



Till fyra personer

Spaghetti för fyra, ca 500 g
3 pkt bacon à 120g
(några champinjoner i tunna skivor)
1,5 dl grädde
en rejäl mängd riven parmesan, ca 2,5 dl
 4 äggulor
nymalen svartpeppar
(ev. lite finklippt persilja)

Koka pastan. Strimla bacon (och skiva svampen). Fräs alltsammans i en panna. Vispa äggen med grädden och tillsätt ca hälften av parmesanosten. Mal rikligt med svartpeppar över och tillsätt ev. en nypa flingsalt. 
Häll av pastan i ett durkslag och lägg tillbaka den i den varma kastrullen. Blanda ner ägg- och gräddblandningen och rör om. Tillsätt baconet (och svampen). 
Lägg upp på tallrikar, strö över resten av parmesanen, (lite finklippt persilja) och garnera eventuellt med en extra äggula. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar