fredag 11 januari 2013

Istället för en blomma

Julledigheten är över och det nya året har sparkat igång med ordentligt med "deadlines", långa möten och akrobatiska logistikövningar för att få vardagen att gå ihop. Och redan känns det som om det var länge sedan jag var ledig. Men hur mycket det än finns att göra måste dagarna få vara mer än något som bara ska "klaras av", något mer än bara transportsträckor till ett odefinierbart "sen". Det måste finnas plats för spontanitet, vänner och skratt - hur mycket jag än tänker att jag borde göra annat och egentligen inte har tid, borde ta igen sömnbristen, borde....

Förra helgen sparkade jag "Luther" från min vänstra axel (jo, han heter så och sitter just där, mitt "borde"-samvete) och struntade i både trötthet och måsten. Och hepp blev det en helg som bjöd å massor av god mat och trevligt umänge hos nya bekantskaper.


Och hur trevligt det än är med en klassisk blomma eller en flaska vin till värden/värdinnan är det ju extra roligt att kunna ge bort något annat, litet och ätbart. 
Till lördagens värdpar blev det en påse av mosters pepparkaksmüsli och en burk blåbärssylt med chili och mynta. Sedan gick kvällen i ett huj med god mat, dansshower i bästa "Gangnam Style" (barnen) och ett seriöst (och skitkul) musikquiz med gamla bortglömda favoriter som tog oss långt bort längs "memory lane" till tonerna av många gapflabb. En mycket trevlig kväll som inte slutade förrän långt fram på morgonkvisten (då fem små kottar kollapsat för länge sedan och grannarna antagligen gett upp hoppet om en god natts sömn), med löfte om en repris snart. 

/Moster


Ps. Som exempel på vad kvällen bjöd på i musikväg kan vi nämna The Blow Monkeys, Dio, Lustans Lakejer, The Pinks (!), REO Speedwagon, Den Harrow, Whitesnake, Leila K, Kenny Loggins och Kate Bush nämnas. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar