söndag 20 januari 2013

Mästerkockar hela bunten

Den tredje säsongen av Sveriges mästerkock har precis dragit igång på TV4 (onsdagar kl. 20). Jag gillar verkligen programmet och följer det slaviskt (och ja, så klart finns ett litet frö långt bak i huvudet: tänk om man skulle försöka någon gång.....). Och som vanligt hittade jag redan i första programmet några favoriter jag hejar lite extra på (fast vilka säger jag inte...!).



"Mästerkocken" är ju ett programkoncept som - med ett gäng avknoppningar - finns över hela världen. I morse - en lång och lat söndagsmorgon i sängen - hittade jag av en slump min absoluta favoritvariant av programidén så här långt: "Junior Masterchef Australia" (kl. 8.55 på TV 8). Samma upplägg, men med ungar i åldern 8-12 år som lagar mat. Till första säsongen 2010 (den som nu sänds på svensk TV) sökte 5500, varav 50 sattes på prov i programmet där först 20 och sedan 12 gick vidare och fick tävla om att bli juniormästerkock.

Och vilken mat de lagar! Perfekta små chokladfondanter, små lime- och citronpajer med hallon- och rabarbersås (nio år - ungen var nio år!), fylld och grillad bläckfisk och kaninragu med polenta. Och då har vi liksom bara kommit till uttagningsomgången..... Så duktiga att jag är säker på att alla de 50 små i "dagens" program fullkomligt skulle piska skiten ur mer än hälften av deltagarna i de svenska uttagningarna: avancerade rätter, snygga uppläggningar och fantastiska kombinationer.



Men det allra bästa är nog att domarna, dessa matgiganter (kockar och matkritiker), "peppar" barnen skojar och hela tiden kommer ihåg att de pratar med barn (Matt Preston uppmanar t.ex. de 30 som inte gick vidare att sparka honom på smalbenen om de ser honom på stan). Alla barnen som inte gick vidare fick också en plakett med sitt namn och texten "Top 50" och de yngre uppmanades att söka nästa år igen (jag tyckte också att barnen verkade väldigt fina mot varandra).

På TV8 sänds nu den första säsongen (2010), i Australien är de inne på den tredje. Frågan är väl hur länge det dröjer innan vi ser den första svenska versionen....

/Moster


Ps. Det finns redan flera fantastiska matprogram på svensk TV som även inspirerar barn. I gårdagens DN fanns t.ex. en artikel om barn som leker "Halv åtta hos mig". Men favoriterna för vår 5-åring här hemma är "Fågel, fisk och marängsviss" med Tom Sjöstedt och "Överraskningen" med Niklas Ekstedt.   Förutom att programmen fått henne att laga ännu mer mat här hemma (och innerligt önska och fantisera om att få vara med och laga mat i programmen), utbrister hon numera i ett "Mmmm, vad gott det doftar" eller ett "Mmmm... faktiskt jättegott" när vi provar något nytt här hemma. Bara en så'n sak! 


2 kommentarer:

  1. Men det är ju självklart, du måste söka till Sveriges mästerkock! Måste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm... njaee... Kanske... vem vet? ;)

      Radera