torsdag 28 juli 2011

Polkaglass

-Av Fröken Linda

Som den glassälskare jag är så börjar jag tröttna på att det aldrig finns mjölkfriglass med roliga smaker. Även om allt fler tycks drabbas av "mjölkmage" (laktosintolerans) eller mjölkallergier är utbudet av pinnglassar och strutar begränsat i frysdiskarna och i glasskioskerna. I GB:s sortiment är det endast Piggelin som är helt mjölkfri då t.om. en del isglassar och sorbeter innehåller mjölk (för övrigt rätt onödigt med mjölk i en sorbet). Bättre är det hos t.ex. Sia och Mövenpick som åtminstone skippar mjölken i sorbeten. Men efter 22 år av enbart Piggelin och isglass när glassuget sätter in har jag tröttnat. När ska dom göra en riktig glass åt mjölkallergiker? En Magnum utan mjölk till exempel. När jag var liten så minns jag att man kunde köpa sandwichglass på hälsokostaffären, men sen försvann den bara. Varför? Jag borde kanske skicka brev till alla glass tillverkare och fråga varför de enbart har en eller två glassar utan mjölk?

I literform finns både soja- och havreglass (Tofuline och Oatly) i åtminstone tre smaker (vanilj, choklad och jordgubb). Men sen är det stopp. För att variera smakutbudet gjorde jag "egen" glass genom att blanda ner olika smaksättare i den befintliga glassen och sedan frysa in den igen. Smakkombinationerna är oändliga. Pröva t.ex. hackad mörk (högprocentig och mjölkfri) choklad och minimarshmallows i chokladglassen eller jordgubbs- och rabarbersylt i vaniljglassen. En annan favorit var att blanda hackade polkagrisar i vaniljglassen. Godis för vuxna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar