onsdag 6 juli 2011

Fisksoppa med smak av smögen

Jag älskar fisksoppa, det är nog det jag oftast beställer på krogen. Under en period åt jag den här redda fisksoppan så ofta jag kunde. Och håll med om att dragon och dill smakar hav!

/Moster

Ps. Sist hade jag vare sig gul lök eller purjolök. Så det fick bli en halv rödlök och mängder med gräslök istället. Dessutom strimlade jag ner lite zucchini. Det blev inte riktigt lika gott, men vad gör man....?



(Till 5-7 personer)

1 finhackad gul lök
1 msk smör
1,5 l fiskbuljong
2 grovtärnade potatiser (eller 4 små)
2 tsk dragon
1 röd paprika i fina strimlor
10 cm purjolök i strimlor
1 morot (eller 2 små) i fina strimlor
2 dl grädde
300-400g torskfilé i tärningar
50-100g skalade räkor
½ citron
salt och peppar
några kvistar färsk dragon eller dill

Bryn löken i smöret tills den börjar få färg. Slå på buljong och lägg i potatis och dragon. Låt koka på svag värme tills potatisen är mjuk, ca 5-7 minuter (beroende på bitarnas storlek). Mixa blandningen med en stavmixer i kastrullen (eller i en köksmaskin varefter soppan hälls tillbaka i kastrullen). Tillsätt paprika, purjolök, morot, grädde och fisken. Rör försiktigt så att fisken inte går sönder. Koka upp, smaka av med citron, salt och peppar. När fisken är kokt (det tar ca 4 minuter) tillsätts räkorna och kastrullen lyfts av från värmen. Servera genast och garnera med färsk dragon eller dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar