tisdag 3 april 2012

Färsbiffar och potatispure med ölbräserad lök

Vilken start på veckan! Den började toppen och vad är inte bättre då än att avsluta dagen med något riktigt gott innan det är dags för soffhäng och sängen? I måndags var jag och min sambo barnvakt och då fick det bli han som var mina händer eftersom jag hade famnen full. Så jag lotsade honom igenom hela matlagningen. Riktigt mysigt blev det. Vi provade även något som min sambo hade ätit ute en gång: ölbräserad lök. Himmelskt gott! Jag kan tänka mig att det passar perfekt på den sommargrillade hamburgaren. Tål att testas!

/Fröken Linda



(Recepten är beräknade till 4 pers)

Färsbiffar
500 g nötfärs
2 ägg
1 finhackad lök
2 dl havregryn
1,5 dl oatly eller matlagnings grädde
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda alla ingredienserna till en fin smet.
Forma biffar av smeten och stek tills det får färg på båda sidorna.
Lägg dom sedan i en ugnsfast form och in i ugnen i ca 15 min tills dom blir klara.

Potatispure
ca 12 potatisar
smör
mjölk eller oatly
salt och peppar.
Skala och koka potatisen.
Häll sedan av vattnet och vispa sönder potatisen med en elvisp.
Tillsätt sedan smör och mjölk så mycket som man behagar tills man fått en lagom pure känsla.
Salta och peppra.

Ölbräserad lök
2 gula lökar
2 dl mörk öl
socker
salt och peppar.
Skiva löken i skivor.
Stek sedan löken gyllenbrun och strö öven en nypa socker.
Tillsätt ölen och stek tills vätskan dunstat.
salta och peppra.

3 kommentarer:

  1. det ser riktigt aptitligt ut med ett hederligt recept ur den svenska husmanskosten,ska absolut prova med löken till nästa gång.internationell mat i all ära men husmanskost är värd att hyllas./ svärmodern.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talare: låter hur gott som helst å ska absoltu prövas! Husmanskosten är verkligen värd att hyllas, fast kanske inte som alterntiv till internationell mat. Vi behöver väl inte välja? Jag tycker nog oxå att svensk husmanskost kan få "ett lyft" av internationella smaker. /S.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Er båda: husmanskost förtjänar verkligen mer uppskattning än den får och de internationella influenserna i det svenska köket är fantastiska. Men om jag var tvungen att välja ett enda "kök" och stå fast vid mitt val varje dag i resten av mitt liv, skulle jag utan tveka välja det italienska. Så'n tur att jag slipper välja...! /Moster

    SvaraRadera