torsdag 19 juni 2014

Vintervikssill till midsommar

- "Vad ska vi äta på midsommarafton?"
- "Jag vet inte... Vad tror du om sill till lunch? Kanske lite lax och kokt färsk potatis?"
- "Mmm.... Kvällen då? Jag kan tänka mig att grilla något..."
-"Jag med. Jag är sugen på en köttbit."
- "Låter bra. Ska vi ha efterrätt?"
- "Gärna, men något enkelt. Kanske bara jordgubbar och glass...?"
- "Taget!"

Otroligt nog ägde faktiskt denna konversation rum idag. Och när vi insåg att vi kom fram till exakt samma sak som gör varje midsommar - och exakt samma sak som större delen av landet kommer fram till denna dag - började vi skratta, mannen och jag.

När det gäller sillen följde vi vår vanliga koncept: ett par gamla trotjänare vi inte kan vara utan och någon ny variant. Årets "nya" blev Marcus Aujulays Vintervikssill: en klassisk 3-2-1-lag, men med fänkålsfrön och senapsfrön. Faktiskt den godaste lag jag smakat!

/Moster

Fler recept till midsommarafton hittar du här:


 
500 g "5-minuterssill"
1 morot, gärna en halv gul och en halv orange
1 liten bit blomkål, plockad i små buketter
½ rödök, fint hackad
1 bit purjolök
5 rädisor, tunt skivade
rikligt med skuren gräslök och plockad dill
 
Lag:
1 dl ättika (12%)
 2 dl socker
3 dl vatten
1 msk gula senapsfrön
1 msk fänkålsfrön
5 lagerblad
10 kryddpepparkorn.
 
Koka upp samtliga ingredienser till lagen och låt svalna.
Lägg sill och grönsaker i en skål eller en stor glas burk. Häll över lagen och låt stå över natten.
Vänd ner örterna innan servering.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar