lördag 28 juni 2014

Allt är större i Texas

Mitt första allra första besök i "staterna" gick till Texas och var en jobbresa. Självklart hindrar det inte en moster från att utforska staten från ett matperspektiv! Konstaterar att det är kött som gäller i den här delstaten. Mycket kött! Överhuvudtaget är det mycket av det mesta: som amerikanerna själva säger "everything's bigger in Texas"! Gigantiska portioner (jag var proppmätt efter förrättssalladen) och enorma glas med iste eller annan dryck (roligast var nog när jag skulle beställa iste och servitrisen rabblade de sorter som fanns: grönt, vanligt, vanligt utan socker, jordgubbssmak osv. osv. och avslutade med att det också fanns "Texan Ice-tea". När jag frågade vad det var svarade hon "well, darlin', it's like a Long Island Ice-Tea, but we add som Tequila in it", varpå hela sällskapet började skratta eftersom tanken på en hel liter sprit - må så vara en mängd olika sorter blandade - till middagen var så absurd).
 

Fick också lära mig att Texasborna gillar "pulled pork sandwiches", men att finns tydliga regionala skillnader och traditioner vad gäller hur köttet tillagas. Och att det helt enkelt inte går att slippa undan pommes frites. Vid ett par tillfällen försökte jag säga att jag tog min "side sallad" istället för pommes frites. Servitören fattade, men in kom ändå en gigantisk portion "fries" med ursäkten "sorry, darlin', but fries comes with".



Å apropå absurda situationer: erkänn att Ni tänker på TV-serien så fort Ni hör "Dallas"? En kväll åt vi faktiskt middag på familjens Ewings "South Fork Ranch" och besökte det tillhörande museet. Mycket tacky, väldigt absurt, men också lite, lite roligt att konstatera att vi alla hade någon form av relation till serien (och att huset var så himla mycket mindre i verkligheten).

 
Vi besökte AT&T-stadion också, Dallas Cowboys hemmaarena, där vi fick en rundvisning. En gigantisk arena som - med nuvarande inredning - tar 85000 åskådare och där de sämsta ("the noose-bleeding seats") kostar 500 dollar. Vill man ha det lite bekvämare kan man boka "vip-lounger" för 20 personer för 20000 dollar per match. Då ingår INTE maten som man MÅSTE betala för.

 
Även om det kanske inte grillas i VIP-logerna så förknippas ändå fotbollsmatcherna med BBQ. Eftersom biljettpriserna är så absurda så har det utvecklats en kultur utanför arenorna. Människor samlas helt sonika på parkeringsplatserna utanför arenorna - som har gigantiska storbildsskärmar på utsidan - för att grilla och titta på matchen tillsammans. "Tail-gating" kallas det, eftersom merparten av Texasborna har "pick-up trucks" och grillarna placeras på den nedfällda bakre luckan/grinden. Lite som om vi i Sverige skulle tagit bilen och grillen till folkparkerna när det begav sig...!

 
Väl hemma hämtades jag av man och dotter som, lustigt nog, ville bjuda på lunch på Texas Longhorn. Kände mig dock lite mätt på allt vad "ribs", "Burgers" och "steaks" hette och lyckades få till en kompromiss: TexMex!


 
En ny favorit i den genren är helt klart Zocálo: god mat från grunden, bra råvaror - å så har de den goda smaken att redovisa ALLA ingredienser i ALLT de serverar på kvittot. Håll med om att man bara måste älska en sådan inställning!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar