fredag 6 juni 2014

Vegetariska "köttbullar" med havregryn och röda linser

För en tid sedan fick jag en fin - och oväntad - present av S&E: Green Kitchen Stories, skriven av David Frenkiel och Luise Vindahl (som drivit länge drivit bloggen Kitchen Stories). Boken är fantastisk och mycket inspirerande - långt ifrån mina fördomar om att vegetariska kokböcker har trist lay out och är föga inspirerande för någon som mig som gillar vackra bilder (även om det på sistone finns flera bra "veggböcker" där "Slottsträdgården Ulriksdal" och "Grön mat. Vegetariskt varje dag från River Cottage" har blivit riktiga favvisar). Jag tillhör dem som gärna äter vegetariskt - och vill göra det av miljöskäl - men som älskar en god köttbit alldeles för mycket för att bli vegetarian på riktigt OCH som behöver bli inspirerad när jag läser kokböcker. Och det blir jag verkligen av dessa alster - även om jag stundtals kan tycka att "Green Kitchen Stories" stundtals blir lite väl "pretto" och snusförnumsig....

/Moster

Ps. De här "köttbullarna" åt vi med en sallad och en kall yoghurtsås smaksatt med citron och lite honung. I boken serveras bullarna till pasta och med en sås på citronmeliss, basilika och hasselnötter. Lite som en variant på pesto.




ca 15 bullar
 
2½ dl röda linser
½ rödlök, finhackad
2 pressade vitlöksklyftor
3 msk kallpressad olivolja
2 msk tomatpuré
1 dl (drygt) havregryn
1 tsk paprikapulver
en nypa kajennpeppar
salt
 
Skölj linserna och lägg dem i en kastrull med 5 dl kallt vatten. Koka upp, sänk värmen och sjud sakta i 15 minuter tills linserna är mjuka. Låt rinna av ordentligt och svalna en aning. Mosa linserna med gaffel. Blanda dem med resten av ingredienserna. Ställ smeten i kylen i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 190 grader. Klä en plåt med bakplåtspapper. Rulla 15 bullar och lägg dem på plåten. Grädda dem i ugnen i ca 15-20 minuter. Vänd dem var 5:e minut så de får fin form och färg.
 
Citronmeliss- , basilika- och hasselnötsås
1 kruka citronmeliss
1 kruka basilika
½ dl valfri olja
2 msk vatten
Saft från ½ citron
en liten näve hasselnötter, rostade och skalade
Salt och peppar
 
Mixa samtliga ingredienser till en krämig sås.


1 kommentar: