onsdag 3 augusti 2011

Tomatsallad

av Moster

Till min standardrepertoar i köket hör en god tomatsallad. Faktiskt nästan "ett måste" till grillat här hemma, men också på buffébordet. Vissa perioder har jag nästan livnärt mig uteslutande på tomatsallad, ibland med stora vita bönor, ofta med fetaost och goda oliver. Med en bit bröd är det en god lunch eller picknick. 

I gamla kokböcker anges ofta "två tomater och en lök" per person, vilket kan vara en riktmärke, och att båda ska "dra" en stund i dressingen. Själv ogillar jag sunkiga tomater och kör jag "på en höft",  som min mormor skulle sagt, både vad gäller mängd och vinägretten. Mitt knep är dock att - förutom att använda goda tomater på kvist och blanda små och stora sorter - ha en nypa socker i dressingen, låta löken dra i dressingen en stund för att få fram sötman innan Du lägger i tomaterna och använda massor med färsk basilika. 

Ps. Gillar Du inte basilika eller inte har tillgång till färsk, använd oregano eller persilja istället. Har jag bönor i salladen får de dra i dressingen tillsammans med löken. Och är Du som jag, dvs. ogillar "sunkiga grönsaker" och inte har lust att äta överbliven tomatsallad dagen efter: - kör resterna i en mixer och använd som bas i tomatsoppan eller gazpachon.


Blanda en del vitvinsvinäger med två delar olivolja, en nypa socker, lite "skrap" av en pressad vitlök och italiensk salladskrydda. Skiva sedan rödlök och låt dra i dressingen en stund. Skiva eller klyfta tomaterna och blanda dem med löken och dressingen. Hacka en rejäl näve basilika och vänd ner. Ett par varv med pepparkvarnen, sen är det färdigt att servera. 

2 kommentarer:

  1. Mmmm tomatsallad. Bästa salladen!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Fröken Dill: Jag kan bara instämma...! /Mostern

    SvaraRadera