måndag 16 december 2013

Omelette med fetaost

När jag var liten gjorde min mormor ofta omelett. Med svampstuvning om det var fest (minns fortfarande smaken av stuvade murklor i en perfekt gräddad omelett - något jag inte ätit sedan dess eftersom jag har galet stor respekt för murklor!), på rester till vardags. Just vardagsomeletten var jag innerligt trött på, minns jag. Rester av skinka eller rökt sidfläsk som varvades med skivad kokt potatis en form med äggsmet över. Omelett och potatisplättar på överblivet mos. Det fanns nog inget värre!

Men som vuxen återkommer jag till de där rätterna och smakerna. Gång efter annan försöker jag upprepa dem så som mormor gjorde. Med potatisplättarna går det dåligt - de blir  helt enkelt inte så där goda hur jag än försöker - men med omeletten går det bättre! Min variant kanske är något modernare med fetaost, spenat och - ibland - soltorkade tomater. Men jag skivar fortfarande ned lite kall kokt potatis och det blivit någon över - även om omeletten är lika god utan.

/Moster


4-6 portioner
2-3 msk olivolja
10 cocktail tomater
½ hackad rödlök
6 ägg
4 dl mjölk
2 dl riven ost
400 g hacka spenat (fryst funkar fint)
ca 100 g fetaost
Salt och peppar
 
Sätt ugnen på 200 garder. Häll oljan i en ugnsform och smörj runt. Halvera tomaterna och sprid ut i formen med skärsidan upp. Lägg i den hackade löken. Ställ in i ugnen i ca 10-15 minuter.
Tina spenaten om den är frysen. Vispa ägg, mjölk och riven ost. Salta och peppra.
Sprid spenaten över tomaterna och löken. Smula över fetaosten. Häll över äggsmeten och grädda i ca 25 minuter tills omeletten fått färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar