lördag 22 december 2012

Snöbollar från Järnäpplet (eller vita chokladbollar)

Att titta på julkalendern är ett måste för stora och små under december. Jag har alltid gillat kalendertraditionen som hänger med sedan 1960-talet. Det har hänt att jag även som vuxen - å långt innan dottern - köpt mig en kalender. Min favorit? "Trolltider", så klart. För övrigt den enda kalendern som gått i repris - om vi bortser från årets kalender "Mysteriet på Greveholm" som är en uppföljare till en tidigare kalender. Men jag gillade även "Stjärnhuset" och "Nu blir det jul på Möllegården" - minns fortfarande hur de gjorde egen senap i den sistnämnda!

Men en kalender som jag aldrig riktigt brytt mig om, annat än att pliktskyldigt öppna luckorna i,  Sveriges radios kalender. Inte förrän i år. Den här decembermånaden har dottern och jag lyssnat på fantastiska "Siri och ishavspiraterna"när vi lagt oss om kvällen. Och vi är alldeles tagna av berättelsen, rösterna, musiken, stämningen....  För Er som missat den, men som vill lyssna på SR.play, ska jag inte avslöja något. Bara att berättelsens "snöbär" (som plockas på skäret "Järnäpplet"), de isande vindarna och alla snö inspirerade dottern och mig att baka vita chokladbollar.

/Moster



Snöbollar från Järnäpplet (ca 50 st)

1, 25 dl vispgrädde
200 g vit choklad
3 dl riven kokos
1 lime, skalet finrivet
kokos till garnering

Koka upp grädden i en liten kastrull. 
Tillsätt 200 g grovhackad vit choklad och låt smälta under omrörning. 
Blanda i kokos och finrivet limeskal. Ställ i kylen i ca 2-3 timmar. 
Rulla små bollar av smeten. Rulla bollarna i kokos. Förvara kallt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar