söndag 2 september 2012

Hallon och lakrits - sommarens smak?

Ibland funderar jag på hur klassiska smakkombinationer som till exempel tomat och basilika, peppar (svart, grön och röd) och jordgubbar eller grönmögelost och pepparkakor upptäcks. Är det genom strategier och planer? Efter att noga ha övervägt varje beståndsdels kemiska sammansättning? Eller grundar det sig helt enkelt på ett hederligt gammalt misstag?

Jag tror på det senare. Men visst finns det vissa givna faktorer för att nå framgång: styrka behöver ofta sötma, syra krävs för att väga upp så väl sötma som lite "feta smaker" och sälta kräver sötma. På senare tid tycks hallon och lakrits vara en kombination som faller många i smaken. Mig till exempel. I somras upptäckte jag att Sia har en glass med just den smaken, men det blev lite "för mycket" för min smak. Istället serverade jag god vaniljglass med färska hallon som jag strödde "lakritssocker" över. Mycket, mycket godare!







Blanda 2 msk lakritspulver med 1 dl socker. Räcker till ca 0,5 liter färska bär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar