onsdag 26 september 2012

Flygmat och bra böcker gör att resan går i ett huj!

Flygplansmat är inte särskilt trevlig - hur trevligt det än är att äta på flygplanen. Det tror jag vi alla kan enas om. Maten är ingen kulinarisk upplevelse, hur fantastifullt de än beskriver den och vem som än komponerat menyn, men det är trevligt att ha något att pyssla med under långa flygningar. Tiden går liksom lite fortare då.

Varje gång jag flugit de senaste åren tänker jag på Amanda Hessers "Middag med Mr Latte" som är allt annat än"charmig chicklitt", vad bokomslaget än säger. I mina ögon är det snarare en gourmets samlade krönikor. Och ett av kapitlen är en manual över hur en proffsgourmet flyger, dvs. vad hen själv packar ner i handbagaget för att äta på vägen; några salta mandlar till fördrinken, en matig smörgås på surdeg ("..en bra smörgås kan bestå av världens bästa matvaror: utmärkta charvaror och ost, lagrad vinäger, nötoljor, rostad lök, örter och hemlagad majonnäs.") eller en sallad (.." några timmar före avfärd blancherade jag sparrisen och lät den svalna innan jag skar den i tvåcentimeterlånga bitar. Jag rörde ut några teskedar dijonsenap, salt och peppar i blodapelsinsaft och vinäger och droppade ner druvkärneolja. Den var söt och hade en intensiv purpurröd färg som rann ut över ruccolasalladen och klumparna av getost.") till huvudrätt - och så något gott bakverk till efterrätt. På så vis behöver du bara köpa en stor flaska mineralvatten på flygplatsen, be om en whisky till fördrink, ett gott vin till huvudrätten och kaffe till efterrätten. Och för de långa timmarna mellan måltiderna tar författarinnan "...ibland med skivad fänkål, rädisor, oliver eller fikon" och till frukost gillar hon ".. att äta mogen banan, yoghurt (min egen: den de har på planen är full av konsistensgivare), plommon och ett härligt bakverk. Det räcker inte med en liten bagel." Visst låter det härligt!?

Men jag inser att det där aldrig kommer att vara jag. På sin höjd kan jag fixa mackor till familjen så att vi ska slippa ruinera oss på att äta frukost på flygplatsen (av någon anledning flyger vi alltid ap-tidigt), så att det räcker med att köpa kaffe (och juice till dottern) där. Men att förbereda flygplansmat mitt i alla andra packningsbestyr blir mig övermäktigt - hur härligt Hesser än beskriver det hela. Och hur 17 får hon plats med all maten i väskan som redan till bredden är full med  andra av resans "måstesaker"?

Min strategi är istället att äta mig mätt på flygplatsen och slippa vara beroende av den - ofta - torftiga planmaten. Men flygplatsmat är inte alltid så himla mycket bättre. På väg till Slovenien förra veckan tillbringade jag ett antal timmar på Zürich flygplats där jag blev positivt överraskad.
Där fanns nämligen Marché som bl.a. hade en härlig salladsbuffé med massor av gott. Jag kombinerade en stor tallrik med ett gigantiskt vitlöksbröd och en halv liter mineralvatten. Med en riktigt bra bok ("Boktjuven" av Markus Zuzak på tips från kollegan) gick de dryga fyra timmarna oväntat fort.

/Moster




2 kommentarer:

  1. Hittade ert recept på äppel cheesecake när jag googlade recept. Lagade den igår riktigt gott var det och enkel att göra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Du hittade hit - och att du gillade receptet!

      Radera