lördag 11 januari 2014

Kolapaj

Någon gång har jag klippt ut receptet på den här kolapajen, fråga mig inte var och när - eller varför jag fick för mig att testa den just nu. Tanken var att den skulle fått avsluta en trevlig brunch häromsistens, men eftersom kolasmeten skulle koka betydligt längre ä de "ca 10-15 minuter" som receptet angav hade brunchgästerna tröttnat för länge sedan. Istället åt vi en bit till eftermiddagskaffet dagen efter. Mumsig - men mycket söt. Så len vaniljglass och ett par syrliga bär (hallon eller lingon) behövs absolut för att bryta av det sötsliskiga med.

/Moster


 
Pajdeg:
125 g smör
1 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
 
Kolasmet:
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
 
Till servering:
3-4 dl röda bär (t.ex. hallon, lingon, röda vinbär)
vaniljglass
 
Smält smör till pajdelgen. Blanda med havregryn, mjöl och vatten. Tryck ut i en pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt stå i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Nagga och grädda pajskalet ca 20-25 minuter i nedre delen av ugnen. Ta ut och låt svalna.
Kola: Blanda grädde, sirap och socker i en kastrull och låt koka ca 10-15 minuter/obs! jag kokade ca 30-40 minuter (har du en termometer ska temperaturen vara 120 grader). Testa smeten genom att droppa lite i ett glas vatten. Smeten ska inte flyta ut men fortfarande vara mjuk. Ta av kastrullen från värmen. Rör ned vaniljsocker och smör i tärningar. Låt smeten svalna.
Häll den avsvalnade smeten i pajskalet och låt kallna helt.
Garnera pajen med bär strax före servering och bjud vaniljglass till.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar