söndag 1 juli 2012

Mjölkfri minitårta med jordgubbar och limesmak

Att inte få äta tårta när man går på födelsedagskalas är inte acceptabelt för vår dotter. Så självklart skulle det göras en mjölkfri tårta till kusinerna när hon fyllde år häromsistens. Av mina planer på mjölkfri apelsincurd och hemgjord jordgubbsylt till tårtan blev det dessvärre inte mycket. Sylten jag förberett stod kvar hemma i stan och att göra egen curd kändes lite väl omständigt mitt i allt midsommarfirande. Varför slå knut på sig själv, liksom?

Så jag sänkte ambitionsnivån och nöjde mig med att riva ner lite rivet limeskal i tårtbottnen. Som "grädde" prövade jag Alpro Soya's vispbara "Airy and Creamy". Perfekt "fluff" för en sommartårta - och faktiskt rätt god oxå.

/Moster

Ps. jag delade tårtan i tre delar, med visst besvär. Nästa gång tror jag att jag gör två satser tårbottnar och delar varje i två delar - så blir tårtan riktigt hög och kalasfin!


Minitårta
2 ägg
1 dl socker
½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
½ tsk bakpulver
Rivet skal av en lime
Smöra och bröa en kakform, ca 12 cm i diameter (med mjölkfritt margarin, så klart).
Vispa ägg och socker pösigt.
Riv limeskalet och blanda ner i smeten.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ned dem i äggsmeten.
Häll smeten i formen och grädda på 175 grader i mitten av ugnen ca 20 minuter.
Låt svalna.

Dela kakan i tre delar. Bred mosade blåbär blandade med lite vispad sojagrädde på det första lagret, mosade jordgubbar blandade med lite sojagrädde på det andra och bred resten av sojagrädden över tårtan. Dekorera med jordgubbar och runda strösselkulor i karamellfärg.

3 kommentarer:

  1. Tack för ett bra recept. Min son Loke kommer nog bli väldigt nöjd :)

    SvaraRadera
  2. Kan man göra en stor tårta om man blandar dubbelt av ingredienserna?

    SvaraRadera