söndag 5 juli 2015

Jordgubbar i lunchsalladen (,,,å Batra i öronen)

Högst motvilligt gav jag mig ut på långlöpning i sakta mak längs ett av Stockholms många vatten. Inte min favoritsysselsättning en varm sommarsöndag (eller alls, förresten), men ska man springa halvmaran så ska man... (Den här gången testade jag ett gammalt råd om att ha en dokumentär eller ljusbok i öronen medan man springer - för att hålla ett lugnare och jämnare tempo. Valet föll på David Batras sommarprat som flera tipsat om och tyckt är fantastiskt med sina många tankeväckande ord om ansvar, grupptryck och att allt kanske inte är svart eller vitt).

Och trots de allvarliga och viktiga orden - och en å annan tår - njöt jag faktiskt av löpturen.
Möjligen är jag partiskt, men Stockholm är en fantastisk sommarstad. Är en fantastisk stad. Och jag börjar så smått inse tjusningen i att ta sig än outforskade marker i löpardojjorna - inte minst eftersom det gav massor av matinspiration och lust till nya restaurangbesök.



För de senaste åren har det "ploppat upp" små fantastiska serveringar längs vattnet där det säljs kaffe, bullar, crêpes och juice i all enkelhet. Och så har stans alla "food trucks" fått konkurrens av båtar, t.ex. "Burger boat". Och längs Sjöstaden fanns flera - för mig - nya restauranger som väckte min nyfikenhet. Det finns gott om "gamla godingar" också. En är thaibåten på strax under Skanstullsbron som gör sitt bästa för att efterlikna en strandbar i Thailand med sin "sandstrand" och sina solstolar på däck. En annan är "Nyfiken Gul" vid Eriksdalsbadet där det känns som om du grillar i någons trädgård.

 
Tyvärr blev det vare sig hamburgare eller crêpes för mig den här gången . Några av ställena (t.ex. thaibåten) vill jag också väldigt gärna dela med dottern, så det får vänta. Men en god lunchsallad hemma blev det. Jordgubbar, tomater, mozzarella, rökt skinka, röd lök, basilika, svartpeppar och balsamico. En riktig favvis.

 
Fler recept med jordgubbar i salladen hittar du här:
 
Och är du nyfiken på utbudet som erbjuds av stans alla "food trucks" kan du kolla in webbsidan Stockholm Foodtrucks.
 
Dessutom hittar du mer om Liten och Stors koppling mellan träning och mat här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar