måndag 4 juni 2012

Bullar med kanel- och äppelfyllning

Bullar kan man nu förtiden får i en massa olika former och smaker. Det handlar inte bara längre om vanilj eller kanel. Eller om man ska ha smält eller rumstempererat smör i degen.Jag tycker själv att bullar är ett av de godaste fikabröden. Bullar är även en favorit i hela släkten: hur mycket bullar man än gör så tar de alltid slut först på kalasen.

När jag började baka bullar så följde jag ett recept som min mamma och mormor har som påminner om receptet ,med smält smör ni ser här nedan. Men på senare tid har jag följt Leilas recept på vetedeg väldigt ofta. Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst, båda är bra på olika sätt och går att göra väldigt mycket och roliga saker med.

/Fröken Linda

Ps. Fler recept på bullar hos Fröken Linda & hennes Moster hittar Ni här:





Kanel- och äppelbullar
150 g smör
5 dl vatten
50 g jäst
1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk mald eller stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
2 dl äppelmos
1dl socker
2 tsk vaniljsocker
125 g rumstempererat smör
2 msk kanel

Pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker

Smält smöret och tillsätt vattnet, vätskan ska vara ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke tillsätt degvätskan så jästen löser upp sig.
Ha i socker, kardemumma och salt.
Arbeta sedan in nästan allt mjöl tills det blir en fin deg som släpper från kanten av bunken.
Degen ska arbetas minst i 5 min, låt sedan jäsa under bakduk i 30 min.

Gör då fyllningen mixa ihop alla ingredienserna till en bra smet.

Baka sedan ut degen dela den i 3 delar och kavla ut delarna till en rektangel.
Bred sedan på lite av fyllningen och gör vilken form du vill på bullarna.
Låt bullarna jäsa på plåt i 30 min till under bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i ugnen i ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar