fredag 30 december 2016

Fredrik Erikssons sallad med råstekt brysselkål, äpple, äppelsin och kryddpeppar

Jag har alltid avskytt brysselkål. På riktigt. Alldeles för beskt för min smak. Någon sa nyligen att människor som inte gillar choklad sällan gillar brysselkål heller. Å andra sidan gillar dessa "icke-choklad-å-brysselkåls-ätande-människor" inte kaffe heller, så eftersom jag är koffeinfantast antar jag att jag är det berömda undantaget som bekräftar regeln.

Hur som helst ramlade jag på det här receptet av Fredrik Eriksson (som driver Långbro värdshus och Asplunds i Stockholm) som har ett par år på nacken - och plötsligt är brysselkål riktigt gott. Jag serverar den till skinkan på julbordet, men med lite bröd funkar den här ljumma salladen som egen rätt också (eller till den där första skinkmackan kvällen innan julafton). Så vem vet. Det kanske finns hopp för chokladen och mig också!

Ps. När vi inte hittat smetana i affären har vi blandat creme fraiche med lite färskost eller använt turkisk yoghurt. Och så ska jag erkänna att jag också gillar brysselkålen gräddkokta, även då med kryddpeppar. Recept hittar Ni här.




Till 4 personer
 
1 ask brysselkål, ca 1 liter
1 apelsin
1 msk smör
1 äpple, Ingrid marie
1 msk honung
salt
1 tsk kryddpeppar
1 dl smetana
1 msk julsenap
½ dl rostade pumpakärnor

Ansa brysselkålen och plocka bort de yttersta bladen. Koka bladen hastigt i ca 10 sekunder och kyl ned dem direkt för att spara dem till garnering.
Filea apelsiner och skär fileerna i bitar. Ställ åt sidan.
Dela brysselkålen och stek dem i smör på låg temperatur i ca 5 minuter så att de blir krispiga.
Skär äpplet i klyftor och tillsätt dem tillsammans med honung och låt allt steka i ytterligare 2 minuter. Salta och peppra.
Lägg upp alltsammans på ett fat, klicka över smetana och senap. Garnera med apelsin, brysselkålblad och pumpakärnor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar