onsdag 26 juni 2013

Syskon i köket

Kockar eller inte, alla människor verkar visst skriva kokböcker nu för tiden. Gärna en sån där "livsstilsbok" och helst fylld med sommar (nej då, än är jag vare sig bitter eller trött. Möjligen lite avundsjuk.... ). På sistone ska boken dessutom visst skrivas med syskonen. Okej, systrarna Eisenmann har ju hållit på länge (fyra) och systrarna von Sydows bok har ju något år på nacken. Men nyligen sällade sig systrarna Widell/Schulman till skaran, liksom bröderna Timell. Och lägger vi dessutom till Anna och Fanny Bergenström - även om de är mor och dotter - blir samlingen familjer på kokbokshyllan ansenlig.

Så nu antar jag att vi bara väntar på att Plura och Carla ska plita ner sina bästa recept. Fast om jag får gissa tror jag bröderna Herngren gör det före bröderna Eldkvarn: vare sig Felix eller Måns är ju vilsna i köket (förutom att vara Pluras Sidekick vill jag minnas att jag sett Måns laga mat i Ica Buffé för några år sedan, och Felix var väl med i Elle á la Carte för sisådär hundra år sedan). Men vem vet? Det kanske finns helt andra syskonpar där ute som tar över stafettpinnen långt innan de här båda gör det.

/Moster

Ps. Har jag glömt några redan existerande kokboksskrivande syskonpar?


 

Bilden på "Sommar med systrarna von Sydow" är lånad från www.adlibris.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar