lördag 11 augusti 2012

Sommartider hej hej , hej då sommartider...?

För vissa tar sommaren slut när augusti börjar. För mig är det tvärtom: det är då den börjar på riktigt. Visst, lite deppigt är det att se de första fåglarna flyga söderut, men jag gillar verkligen augusti och lägger gärna min semester då när det brukar vara mycket sol, varmt i vattnet och avsevärt lugnare på ön - även om allt fortfarande är öppet. Det är nu det blir långa och lata dagar på stranden: sandslott ska byggas, snäckor letas och stensamlingen utökas.

Ofta har vi både lunch och middag i bagaget. Andra gånger är det bara fika. Men allt "kryddas" med lite sand, det hör liksom till. Upplevelsen ÄR då rakt inte den samma om inte minst en unge tappar saftglaset i sanden och tvingas skölja det i havet (jo, jag VET att det är en sjö, men havskänslan är så påtaglig att jag vägrar degradera Östersjön till vad som låter som en liten insjö) saltvattnet så att den där första munnen varm saft smakar salt. Min barndoms smaker. Varm saft - eller Festis, som då hade en trekantig form och sugröret "fastklistrat" mitt på - och sandiga Mariekex. Det är ett måste, hur mycket andra godsaker det än finns i picknickkorgen. Det hör liksom till. Liksom det eviga bortviftandet av getingar. Det blir inte mer sommar än så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar